Sunday, April 12, 2009

Jangan Tegur memang seram!


www.bharian.com.my
Sorotan Rozdan Mazalan

WALAUPUN penggunaan judul Jangan Tegur iaitu filem ke-28 terbitan Metrowealth (MIG) bagaikan tidak relevan dengan penceritaan dan motif persoalan naratifnya, elemen seram yang terkandung dalam skrip dan arahan Pierre Andre ini nyata berjaya dari segi memberi kesan seram kepada audiens terutama aspek tata bunyi dan kesan solekan.



Pada awal penceritaan lagi sudah menggambarkan unsur suspen dan dramatik yang mampu mengejutkan dengan aksi tiada dijangka dan penonton juga tidak dapat membayangkan apa motif sebenar kemelut watak yang dihadapi dari babak ke babak seterusnya hinggalah menjelang ke hujung ceritanya barulah segalanya terbongkar. Dari sini, penonton dapat melihat elemen seram itu dibiarkan menjadi persoalan antara watak dan situasi yang menyebabkan konflik berlarutan.

Kisah di sebalik penceritaan yang digarap kemas mengikut pengalaman yang pernah dialami pelakon wanita utamanya, Julia Ziegler banyak membantu lakonan beliau. Julia ketika berada dalam rawatan dan kemudian apabila keluar dari hospital bijak bermain dengan air muka yang curiga, gusar dan resah silih berganti hingga menghantui fikirannya. Ini menjadikan peranan yang diberikan sebagai Natasya berkesan.

Dia yang mengalami persaan bawah sedar berasakan ada sesuatu yang misteri apabila seorang gadis bernama Baizura sering mengikut jejaknya dan akhirnya beliau sendiri cuba menyiasat siapa Baizura sebenarnya. Dari situlah, Natasya mengetahui satu pembunuhan kejam sudah berlaku terhadap gadis itu akibat sikap tamak haloba kakak ipar Baizura sendiri.

Jangan Tegur mengisahkan Natasya yang mengalami kemalangan jalan raya sehingga berada dalam keadaan koma selama beberapa hari. Kemalangan jalan raya yang berlaku pada tempat yang sama seorang gadis bernama Baizura mati dibunuh tidak diketahui langsung oleh sesiapa. Sehinggalah Natasya sedar dari komanya dan sering bermimpi dengan kejadian yang pelik seakan mengajak Natasya menjejaki kes pembunuhan Baizura yang sudah dua tahun menghilang secara misteri tanpa mengetahui puncanya.

Apa yang pelik, Natasya pula di rasuk oleh sesuatu kuasa jahat yang seakan ingin membalas dendam terhadap dirinya kerana berjaya merungkai kes pembunuhan itu. Filem yang menggunakan khidmat Ella Sandra sebagai pereka kesan khas kepada pelakon bagi menambahkan elemen seram cukup berkesan di hati penonton.

Barangkali babak untuk filem ini tidak cukup dan banyak babak juga yang kelihatan bergerak begitu perlahan dan mendatar. Namun, kekuatan tata bunyi banyak memberi suspen yang boleh menyegarkan penonton untuk menyelami sendiri keadaan apabila rasukan jahat dan roh saling bersaing.

Tanpa kesan khas dan elemen muzik daripada MIG Sound Factory yang dikelolakan Brian Ng filem ini tidak akan memberikan sesuatu yang berlainan daripada filem lain. Selain Julia dan Pierre, filem ini dilakonkan oleh Nadia Mustafar, Ellie Suriati, Almy Nadia, Abu Bakar Juah, Azri Iskandar, Rozita Che Wan dan Kaza.

Jangan Tegur yang memulakan tayangannya seluruh pawagam tanah air bermula 9 April lalu bakal mengikuti jejak pungutan filem MIG sebelum ini seperti Jangan Pandang Belakang dan Congkak. Ini berdasarkan kekuatan elemen seram itu nyata berjaya dan bukan dibuat-buat kerana ia dihasilkan dengan teliti.

Judul: Jangan Tegur
Genre: Seram/Drama
Produksi: MIG Production
Penerbit: David Teo
Pengarah: Pierre Andre
Skrip: Pierre Andre
Sinematografer: Indra Che Muda
Mula Tayang: 9 April 2009
Jumlah Pawagam: 63.

3 comments:

Scha Abdllh said...

memang seram..takut sampai terbawa2 kat umah.nak p toilet pun takutt.hee =)

taiko said...

Scene memang seram tapi lakonan Julia perlu diperbaiki terutama tang sebutan.. Cakap nampak sgt ikut skrip

Syarifah Zulikha al-Yahya said...

haha.. the film is really best!! tapi i lebih takut pada allah.. jalannya lagi seram.. hehe